13 Ekim 2012 Cumartesi

*Bir Erasmus'un Slovenya'da Yapması Gerekenler Listesi

Bu yazı, havaalanından indikten sonra yapılması gerekenler listesini kapsamaktadır. Daha önce havaalanından yurtlara ulaşımı sağlayan shuttlelardan bahsetmiştim. Görevlilere gideceğiniz yerin ismini söylediğinizde sizi direkt kapının önünde bırakıyorlar. 9 Euro gibi bir ücreti var. Aynı zamanda otobüsle tren istasyonuna 4.5 euro gibi bir ücret ödeyerek ulaşabilir, oradan ister yürüyerek ister taksi çağırarak da gideceğiniz yere ulaşabilirsiniz. Benim eşyalarım oldukça fazla olduğu için ben direkt shuttleları kullanmayı tercih ettim ve görevliye Rozna Dolina Yellow Trafika dediğimde tam da gelmem gereken yerde indirdiler.

Daha önceki öğrencilerin tavsiyelerine uyarak Rozna Dolina yurtlarında kalmayı tercih ettim, iyi ki de öyle yapmışım. O yüzden benim tavsiyem de kesinlikle Rozna Dolina yurtlarında kalınması yönünde olur. Slovenya'da çalışma saatleri oldukça kısa. Yurtlar merkezi de 8.00-11.00 ve 12.00-14.00 saatleri arasında çalışıyor. Yurtlarda giriş çıkışın yoğun olması sebebiyle, ben geldiğimde 16.00'ya kadar çalışıyorlardı.   Yetişmesine yetiştim ama iyi yurt olmadığı için o gece hostelde kaldığımdan ilk yazımda bahsetmiştim. İşte kaldığım hostelin adresin geliyor şimdi. Unutmadan, Yurtlar Merkezi Yellow Trafika'dan yurtlar bölgesine girilip sağa dönüldüğünde yolun sonunda görülen beyaz bina. Kime sorsanız da gösterir zaten. Slovenler baya centilmenler, ilk gün herkes eşyalarımı taşırken yardımcı oluyordu:)
Hostel Print: Rožna dolina, cesta IV 

İleride sık sık duyacağınız cesta Slovence'de sokak anlamına geliyor. Sarı Büfe anlamına gelen Yellow Trafika'dan çıkıp, sırtınızı yurtlara verdiğinizde, sağa dönüp 5 dakika kadar yürüyüp Mercator isimli markete kadar yürüyün. Marketi görünce, bir önceki sokaktan sola döndüğünüzde Hostel Print yazısını göreceksiniz. Oldukça temiz ve yurtlar bölgesine yakın olması sebebiyle de avantajlı bir hostel. Daha önceden rezervasyon yaptırırsanız daha uygun fiyatlara kalabilirsiniz. Mesela biz 2 kişilik ranzalı odada kişi başı 13.5 euroya kalırken, bizden birkaç gün önce 2 kişilik odaya 50 euro verenler olmuş. Hostele yerleştikten sonra Mercator'dan alışveriş yapabilirsiniz. Slovenya'da hiç alışamadığım bir durum ne yazık ki her yerin çok erken kapanıyor olması. Mercator da 20.00 gibi kapanıyor. Kahvaltı için bir şeyler almak uygun olabilir.

Ertesi gün sabah en erken saatte yurdunuzu teslim almak üzere yurtlar merkezine gitmenizi öneririm. Biz 9.00 gibi gitmiştik ve aldığımız sıra numarası 44dü. Yurtlardan çıkış yapılan son gün gitmemiz de kötü bir tesadüf oldu çünkü çok saçma bir sıra verme sistemleri var. Çıkış yapanlara her zaman öncelik veriyorlar ve çıkış yapmak için gelenler hiçbir zaman bitmiyor. 2 saat boyunca hiçbir şey için bekledik resmen. Tamam öncelik verilmesini anlıyorum da loop misali bitmiyor çıkış yapacak olanlar. Neyse en sonunda derdimizi anlattık da sırayı ayırdılar. Yoksa akşama kadar sırada beklerdik, en azından öğleden sonra yurdu teslim alabildik. Çok dolu olduğum bir konu Slovenya'da sıra bekleme meselesi ne yazık ki :) Yurt merkezinde çalışanlar pek sevimli ve yardımsever değiller. Yine dediğim gibi mutlaka Rozna Dolina'da kalmalısınız. Rozna Dolina rocks! :) 1, 4 ve 8 numaralı yurtlar yenilenmiş olanlar. Ben 4'de kalmak istediğimi söyledim ve sonradan öğrendim ki Rozna'nın en çılgın ve popüler yurdunda kalıyormuşum. Tam bir parti kızıyım ne de olsa :P Bazı yurtlarda buzdolabı olmuyor, mesela 3 numaralı yurtta olmadığını biliyorum. Seçiminizi yaparken buna dikkat edebilirsiniz. Yurtlarla alakalı son söyleyeceklerim, Rozna'da banyo ve mutfakların bir koridor tarafından kullanılıyor oluşu. Oldukça titiz biriyimdir ancak canımı sıkacak bir durumla henüz karşılaşmadım. Bir diğer büyük yurt bölgesi olan Bezigrad'da sadece 2 oda bir mutfak ve banyoyu paylaşıyor ama zaten kısa süre olan bir Erasmus döneminde bunun için bence Bezigrad'da kalmaya değmez. Herkes Rozna'da kalamadığı için dertleniyor mesela. Hatta benim fakültem olan Ekonomi Fakültesi tam Bezigrad'ın yanında ve haftada 2 gün, sabahın köründe uyanıp gitmem gerekiyor. Bence yine de değer Rozna'da kalmaya. Önceden anlatıldığında abartıyorlardır diyordum ancak değil:)

Rozna Dolina'dan Şehir Merkezine Ulaşım

Şehir merkezi Ljubljana'da hayatın geçtiği yer. Öğrenciler için de yurtlar ve şehir merkezi arasında geçiyor zaman. Biz ilk zamanlarda sürekli şehir merkezine giderken kayboluyorduk, boşa abartmışız sonradan fark ettik :) Yine referans noktamız Yellow Trafika. Sırtımızı Yellow Trafika'ya verip bu sefer sola dönüyoruz. Yol sonunda sağda köşede bir bisiklet noktası göreceksiniz. İşte oradan sağa dönün. Hemen köprüye çıkacaksınız zaten. Köprünün alt kısmından devam ederek dümdüz ilerleyin. Yürüdükçe üzerinde saat olan bir binaya yaklaşıyor olmalısınız. Dümdüz yolun sonunda işlek bir caddeye erişmiş olacaksınız. Sağa dönüp 2 dakikalık yürüyüş mesafesinden sonra artık şehir merkezindesiniz. Ulaşmanız gereken yerin ismi ise Slovenska Cesta ve orada bulunan meşhur meydanın adı da Kongresni Trg. Rektörlük binası da bu meydan üzerinde yer alıyor. Kimlik kartlarınızı bu binadan Uluslararası İlişkiler Ofis'inden teslim alabilirsiniz.

Rektörlük Binası

Ben öğrenci kartımı almaya gittiğimde görevli kartımı bulamamıştı. Yıkılmıştım tabi çünkü bu hiçbir işimi halledemeyeceğim anlamına geliyordu. Derken fakültemdeki oryantasyonu katılmamla birlikte tüm sorunlarım çözüldü. Meğer kimliğim onlardaymış, hatta bedava sim kart bile verdiler. Ben SiMobil kullanıyorum ama İziMobil'in daha ucuz olduğunu biliyorum. 

Yemek Sistemine Kayıt Olunması

Slovenya hattınızı ve öğrenci kimliğinizi aldıktan sonra BON sistemine kayıt olmak için hazırsınız demektir. Geç kalmadan BON sistemine kayıt olmak lazım. Slovenya'da insan maalesef sıra beklemeye alışıyor, ben 3 saat beklemiştim büyük bir sabırla sırada. O yüzden erken saatte gidilmesini tavsiye ederim. Yemek sistemine kayıt için gidilmesi gereken adresin adı Kersnikova 4.


Kendi haritanızdan da rahatlıkla bulabilirsiniz, rektörlük ile aralarındaki mesafe oldukça kısa zaten. Yine de tarif etmek gerekirse, sırtınızı rektörlüğe verip sağa dönün. 2-3 dakika kadar yürüdükten sonra yolun V şeklinde ayrıldığını göreceksiniz. Tam o ayrımın olduğu yerden karşıya geçin. Düz yürüyüp, ilk sokaktan sağa döndüğünüzde yolun sonuna doğru E-Studentski Servis ile karşılaşacaksınız.Bu yazının olduğu binaya girip öncelikle bilgisayardan kayıt olmanız gerekiyor. Kayıt numaranız ile birlikte E-Studentski Servis'in solunda yer alan binaya gidip kayıt olmak için sıraya girmelisiniz. Yanınızda pasaportunuzu da bulundurmanız gerekiyor. Her ay iş günleri dahil olmak üzere 22 adet BON hakkınız bulunuyor. 4 saat aralıklarla BON'unuzu kullanabilirsiniz. 

Urbana Sistemine Kayıt

Slovenya'da en rahat ulaşım aracı yürüyüş ve bisikletler. Ancak uzak mesafeler için otobüs de kullanabilirsiniz. Mesela ben sabahları derslere otobüs kullanarak gidiyorum. Rozna'ya ulaşmak için 14 numaralı otobüse binmek gerekiyor. Bezigrad'a giderken de 3G ve 6 numaralı otobüsleri kullanabilirsiniz. 20 numara da Bezigrad'ın arka tarafından geçiyor. Urbana sistemi de otobüslerde kullanacağınız ve kredi yükleyebileceğiniz kart sisteminden ibaret. Bu kartları isterseniz Trafika adı verilen büfelerden, isterseniz de makinalardan alabilirsiniz. Rozna Dolina'da Sarı Büfenin hemen sağ tarafında bir makina var en yakın olarak. 1 gidiş 1.20 euro ve 75 dakikalık aktarmalar ücretsiz. Rozna'dan Bezigrad'a giderken de önce şehir merkezine oradan da aktarma yaparak Bezigrad'a ulaşmak gerekiyor bu arada. Ben nadiren otobüs kullanacağım için aylık urbana sistemine kayıt olmadım. Ancak isteyenler aylık 19 euro karşılığında  aylık sisteme kayıt olabilirler. Bunun için ulaşım formunun doldurulup fakültede onaylatılması gerekiyor. Bu formda EMSO numarası denen bir bilgi de isteniyor ki bu numara fakülteler tarafından mail atılıyor. Formunuzu onaylattıysanız eğer Kernsikova'ya ulaşmadan önce geldiğiniz, yolun V şeklinde ayrıldığı yerin hemen sağına bakın. Büyük ihtimalle orada da uzun bir kuyruk göreceksiniz. İşte o aylık urbana için bekleyen insanlar maalesef Slovenya'da sıra beklemeye alışmak gerekiyor, pek çok bürokratik işle uğraşılıyor. Urbanalar ay sonunda bitiyor, diğer aylara aktarılmak gibi bir olay söz konusu değil. Eğer ayın 20'sinden sonra ulaşırsanız aylık urbanaya kayıt için yeni ayı beklemenizi öneririm.

Tüm bu işlemlerin sonunda artık tüm bürokratik işlemlerden kurtuldunuz demektir. Avrupa Birliği vatandaşları oturma izni için yeni başvurup sıra beklerken siz rahat edebilirsiniz artık :) Eğer yurtta kalıyorsanız polis merkezine adresinizi bildirmenize gerek yok, ancak özel konaklama ise bildirmelisiniz. D tipi vizenin nasıl bir özelliği var bilmiyorum ama ne mutlu ki burada oturma izni ile uğraşmak zorunda kalmadık.


1 yorum:

  1. merhaba,
    fakulteta za komercialne in poslovne vede yi biliyor musunuz.
    celje de. oraya yakın bir otel arıyorum

    YanıtlaSil